Sportsvagnsracing

Sportvagnsracing klassas som en typ av bilsport som körs på bana där fordonen har två säten och hjulen är täckta. Ett race brukar pågå som minst i ett par timmar och ibland upp till dygnet. Till skillnad från exempelvis Formel 1 är det främst uthållighet, pålitlighet och strategi som bedöms istället för hög fart. Som sport är sportvagnsracing en typ av lagsport, vilket bland annat bevisas i att stallchefer ofta blir lika berömda som förarna. Att ta rätt beslut gällande förarbyte eller andra inslag under racets gång är avgörande för hur väl vagnen ska lyckas från start till målgång.

Biltyper

När det kommer till ny teknik inom motorsporten är det framförallt sportvagnsprototyper som varit pionjärer och testat innovativa idéer även i praktiken. Några exempel är dubbelkopplad växellåda och högre marktryck med hjälp av venturitunnlar. I tävlingssammanhang tenderar man att dela upp sportvagnar i två kategorier; sportvagnsprototyper och GT-bilar, vilka ofta tävlar tillsammans. Sportvagnsprototyper är att likna med sportbilar som tagits fram för just landsvägskörning och anses vara den högsta bilklassen. GT står för ”Gran Turismo” och är en vanligare biltyp än sportvagnsprototypen. GT-bilarna tenderar utvändigt att vara väldigt lika de serietillverkade bilarna men motormässigt är dock tävlingsbilen tämligen vassare.

Sportvagnsserier

När det kommer till klassiska motortävlingar är Le Mans med bland de främsta då racet körts ända sedan 1923. Den amerikanska Le Mans-serien går under namnet ALMS och anses vara den största av tävlingarna och körs i fyra olika klasser. Efter att ha gått samman med Automobile Club de L’Oest presenterade ALMS Le Mans 24-timmars race. De två bästa vagnarna i samtliga av de fyra klasserna går automatiskt till kommande års race. Audi har imponerat stort under åren med bland annat upprepade titlar från 2000 till 2008. Porsche har också varit en dominerande aktör inom sportvagnsprototyper och både Olivier Beretta och Jörg Bergmeister är stora namn inom GT.